Ψηφιακά παιχνίδια για την ειδική αγωγή: ένα νέο ερευνητικό έργο του Πανεπιστημίου Αθηνών στην πόλη μας

Date:

Τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, σημειώνονται πολλές προσπάθειες να βελτιωθεί η ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην εκπαίδευση αξιοποιώντας νέες δομές υποστήριξης, μεθόδους διδασκαλίας αλλά και νέα μέσα που μας προσφέρει η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία. Η εκπαίδευση των μαθητών με ήπια νοητική καθυστέρηση, ειδικότερα, οι οποίοι φοιτούν είτε σε ειδικά σχολεία είτε σε κοινά σχολεία με τη στήριξη ή όχι τμημάτων ένταξης, παραμένει ένα ζήτημα πάντοτε επίκαιρο και ιδιαίτερα σημαντικό, όταν μάλιστα συνδυάζεται με τις νέες τεχνολογίες.

Είναι μια πραγματικά σπουδαία είδηση το γεγονός ότι και στην πόλη μας θα επιχειρηθεί η εφαρμογή μιας τέτοιας προσπάθειας, στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου «ΕΠΙΝΟΗΣΗ» το οποίο υλοποιείται κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2007 – Οκτωβρίου 2008 από το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Όπως μας εξηγεί ο Καθηγητής Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μιχάλης Μεϊμάρης, Διευθυντής του Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών και Επιστημονικά Υπεύθυνος του Έργου «ΕΠΙΝΟΗΣΗ», πρόκειται για ένα πανελλαδικής κλίμακας πρόγραμμα εξειδίκευσης εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά ταυτόχρονα και ανάπτυξης καινοτόμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, για την υποστήριξη μαθητών με ήπια νοητική καθυστέρηση.

Το πρόγραμμα στελεχώνεται από πανεπιστημιακούς διδάσκοντες, ερευνητές αλλά και έμπειρους εκπαιδευτικούς από το χώρο της ειδικής αγωγής και έχει διάρκεια 300 διδακτικών ωρών στις οποίες συμπεριλαμβάνονται σεμινάρια θεωρητικής εξειδίκευσης, δραστηριότητες πρακτικής άσκησης αλλά και παρεμβάσεις εφαρμογής του ψηφιακού υλικού στις εκπαιδευτικές βαθμίδες, οι οποίες καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος.

«Το κέντρο βάρους της προσπάθειάς μας στο έργο ΕΠΙΝΟΗΣΗ», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μεϊμάρης, «τοποθετείται σαφώς στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη. Βασιζόμαστε στη νέα ψηφιακή τεχνολογία, την οποία όμως δεν αντιμετωπίζουμε σε καμία περίπτωση ως μαγική λύση. Αντίθετα, επιδιώκουμε να αξιοποιήσουμε τον επικοινωνιακό πλούτο αλλά και τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης που μας παρέχουν τα νέα ψηφιακά μέσα, για να φτάσουμε σε ένα εκπαιδευτικό υλικό που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευέλικτα, κατά την κρίση των διδασκόντων, και ταυτόχρονα κατά τρόπο παρακινητικό για τους μαθητές και εξατομικευμένο ως προς τις ειδικότερες ανάγκες και δεξιότητες κάθε ενός παιδιού.

Στην προσπάθειά μας αυτή θέλουμε να παραμείνουμε σε μια ανοικτή σχέση συνεργασίας με το σχολείο, που δεν το θέλουμε απλώς ως ένα χώρο εφαρμογής κάποιων έτοιμων αποτελεσμάτων που εμείς θα διαμορφώσουμε, αλλά ως έναν οργανικό εταίρο στο έργο μας, έναν συνεργάτη με τον οποίο συνδιαλεγόμαστε και μαζί επινοούμε, όπως θελήσαμε να δηλώνει και ο τίτλος του έργου μας, τους καλύτερους τρόπους για να αξιοποιήσουμε τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία.»

Ο κ. Δημήτρης Γκούσκος, Λέκτορας του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της ομάδας επιστημονικής υποστήριξης του προγράμματος, διευκρινίζει : «Στο έργο ΕΠΙΝΟΗΣΗ αποδίδουμε ίσο βάρος τόσο στη διαδικασία της εξειδίκευσης των εκπαιδευτικών όσο και στην ανάπτυξη του ίδιου του εκπαιδευτικού υλικού, για το οποίο υιοθετούμε μια από τις πλέον καινοτομικές κατευθύνσεις που εμφανίζονται στη σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία, αυτήν της μάθησης που βασίζεται σε ψηφιακά παιχνίδια (digital game-based learning). Αναπτύσσουμε εκπαιδευτικό υλικό στηριγμένο σε απλά και εύχρηστα ψηφιακά παιχνίδια, τα οποία να παρουσιάζουν έννοιες και γνώσεις που θέλουμε να κατακτήσουν τα παιδιά με ήπια νοητική καθυστέρηση σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Η λογική εφαρμογής των παιχνιδιών αυτών στην τάξη, αλλά δυνητικά και εκτός σχολείου, στηρίζεται στο υπόδειγμα της υβριδικής μάθησης (blended learning), όπου η αλληλεπίδραση με το ψηφιακό μέσο συμπληρώνεται από την εμψύχωση που παρέχει με τη φυσική παρουσία του ο εκπαιδευτής. Εξ ου και δίνουμε ιδιαίτερη σημασία, πέρα από την ανάπτυξη των ψηφιακών παιχνιδιών, στη διαμόρφωση σχεδίων μαθημάτων σε συνεργασία με τους ίδιους τους εξειδικευόμενους εκπαιδευτικούς ώστε να υπάρχει ένας σαφής οδηγός για την εφαρμογή του υλικού αυτού στην τάξη, ένας οδηγός που θα εμπλουτίζεται διαρκώς μέσα από την εμπειρία.»

Το πρόγραμμα εξειδίκευσης του έργου «ΕΠΙΝΟΗΣΗ» απευθύνεται σε 200 εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό από όλη την Ελλάδα, ενώ θα υλοποιηθεί σε 15 συνολικά πόλεις μεταξύ των οποίων και η δική μας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, τα σεμινάρια θεωρητικής εξειδίκευσης θα πραγματοποιηθούν στο δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου 2008, ενώ οι δράσεις πρακτικής άσκησης και οι παρεμβάσεις εφαρμογής στις βαθμίδες θα ξεκινήσουν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Αναλυτικές πληροφορίες για το έργο είναι διαθέσιμες στον ιστοχώρο http://www.media.uoa.gr/epinoisi. Να σημειώσουμε ότι επί του παρόντος βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επιλογής των εξειδικευόμενων εκπαιδευτικών, σύμφωνα με ανοικτή πρόσκληση συμμετοχής που δημοσιεύτηκε πρόσφατα. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να επικοινωνήσουν με το Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ, υπόψη κας. Βασιλικής Στάικου, τηλ. 210 3689425-8, fax 210 3220820, email για περισσότερες πληροφορίες και αίτηση συμμετοχής, η οποία θα πρέπει να αποσταλεί συνοδευόμενη από βιογραφικό σημείωμα έως και την Τρίτη 15 Απριλίου 2008 με την ένδειξη «αίτηση συμμετοχής για το έργο ΕΠΙΝΟΗΣΗ».

Ακολουθήστε το agonaskritis.gr στο Google News, στο facebook και στο twitter και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κοινοποιήστε:

Εγγραφείτε

spot_imgspot_img

Δημοφιλή

Περισσότερα σαν αυτό
Related

Φόρος τιμής στους πρωτοπόρους Έλληνες μετανάστες στις Δυτικές Πολιτείες των ΗΠΑ | Φωτός

Του Μανώλη Βεληβασάκη, Προέδρου ΠΣΚ Πριν από ενάμιση αιώνα, Αμερικανοί πολίτες...

Η άγνωστη ιστορία πίσω από τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς

Του Αιμίλιου Δασύρα | Έχετε προσέξει ότι τα κάλαντα...

Έθιμα των Χριστουγέννων στην Κρήτη

Τα Χριστούγεννα ή οι «Γιορτές» στην Ελλάδα δεν είναι...